«Στιγμές από τη ζωή της Σιάτιστας άλλοτε και τώρα».

 Μέρος 2ο: Εθνικοί αγώνες

 

 

 

 

«Πήραν την Πόλη, πήραν την, πήραν τη Σαλονίκη

                Πήραν και την Αγιά Σοφιά, το μέγα μοναστήρι…»  (Δημοτικό)

 

Η πτώση της Βασιλεύουσας σηματοδοτεί την αρχή της μακρόχρονης δουλείας των Ελλήνων, των διωγμών και των στερήσεων του Ελληνικού γένους.

 

Αρκετοί θαρραλέοι Έλληνες φεύγουν από τα πλούσια χωριά τους, αφήνουν τα εύφορα χωράφια τους να γίνουν λεία του δυνάστη και σκαρφαλώνουν σ’ απρόσιτα βουνά, για να κτίσουν τα καινούργια σπιτικά τους. 

 

Εδώ αναπνέουν σχετικά ελεύθερα.

Με χρήμα και με αίμα, με νου και αντρειοσύνη διατηρούν μια Σιάτιστα χωρίς την παρουσία τουρκικού πληθυσμού, παρά μόνο με τις απαραίτητες διοικητικές αρχές.

Η φήμη, όμως, του πλούτου της πόλης προσελκύει κατά καιρούς στίφη άτακτων Τουρκαλβανών.

Η ιστορία κι ο μύθος, το δημοτικό τραγούδι αναφέ-ρονται σ’ αυτές τις επιδρομές.

 

   

Κάτου στου Μπούνου μαχαλά,

οι Σιατιστινοί -άντρες και γυναίκες- τους περιμένουν με γεμάτα τα ντουφέκια και ο Μπούνος γίνεται τάφος των επιδρομέων.

Η κυρα-Σανούκω περνάει στο μύθο:

 

’Στου Αϊθανάσι την αυλή

χρυσόν πουλάκι στέκει κι λαλεί,

αηδουνουλαλεί κι λέει

τουν κιρό που θέλ’ να εύρη.

’Στα τρί’ Αλώνια βάλαν τη βουλή,

ια Σταμούλη του σκυλλί,

μεσ’ ’ς τη Σιάτιστα να πάνουν,

τρεις αρχόντισσις να πάρουν,

τη Γιράνεια να πατήσουν

κι άρχοντα να μην αφήσουν.

……………………………

 

«Κυρά Σαννούκου, πες της Βάιας σου

να διώξ’ τους φυλαχτάδες.

Διώξτι τους να παν ικείθι

να πατήσουμι του σπίτι».

«Δε σας φοβούμι σκυλλαρβανιτάδις

έχου τα σπίτια μου ’ψηλά

μι μουλίβι σκιπασμένα

κι μι μάρμαρου στρουμένα.

Κάτου ’ς του Μπούνου μαχαλά

μάστι φκιέλλια κι τσαπιά,

σύρτι κι ’ς τουν Καραδουιάννη

να του πάρτι του τιγάνι.

 

Με αγώνες η Σιάτιστα διατηρεί την ελληνικότητά της και είναι έτοιμη να πάρει μέρος στις προετοιμασίες για το μεγάλο αγώνα της ανεξαρτησίας, το 1821.

 

 

Βιέννη 1796.

Για μια ακόμη φορά έρχεται στη Βιέννη ο Ρήγας ο Βελεστινλής. Συναντά και πάλι τους σιατιστινούς εκδότες της ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ, τους αδελφούς Μαρκίδες Πούλιου.

Από το καλοκαίρι του 1796 ως το τέλος του 1797 ο Ρήγας είχε μόνιμο καθημερινό «στέκι» τα γραφεία της Εφημερίδος τους.

Εκεί, στο πατάρι, ο Ρήγας με τους Σιατιστινούς αδερφούς και τον πατριωτικό κύκλο λογίων και σπουδαστών της Βιέννης προετοίμαζαν τα επαναστατικά τους σχέδια. Στο τυπογραφείο  των αδελφών Πούλιου τύπωσε και τον Θούριο.

 

Στην παρέα και ο πιο ενθουσιώδης Σιατιστινός, ο Θεοχάρης Τουρούντζιας, συμμάρτυρας του Ρήγα.

Είναι αυτός που κρυφά θα φέρει το «Θούριο» στη Σιάτιστα και το «ως πότε παλικάρια θα ζούμε στη σκλαβιά» θα αντηχήσει στ’ ανώια των σιατιστινών αρχοντικών.

Στην παρέα κι ο Κώστας Τζήνος, που θα ρθει στην τουρκοκρατούμενη Δυτ. Μακεδονία και «φτεροπόδαρος» θα τριγυρνάει την ύπαιθρο τραγουδώντας κι εμψυχώνοντας τους σκλαβωμένους:

…της Σιάτιστας γεράκια

αηδόνια του Βλατσιού

της Σέλιτσας τρυγόνια

ζωστείτε μ’ έναν νου!

Στο Βελιγράδι, στο φριχτό Πύργο Νεμπόιζα, ο δυνάστης θα δολοφονήσει τους συλληφθέντες :

Ρήγα,

Ιωάννη Εμμανουήλ,

Παναγιώτη Εμμανουήλ,

Δημήτριο Νικολίδη,

Θεοχάρη Τουρούντζια,

Ευστράτιο (ή Ευστάθιο) Αργέντη,

Αντώνιο Κορωνιό,

Ιωάννη Καρατζά.

«Ο Ρήγας δεν πρόλαβε να δει την Ελλάδα ελεύθερη. Όμως ο Θούριός του, που ήταν με απλά λόγια γραμμένος, πέρασε κάμπους και θάλασσες, πολιτείες και χωριά του βαλκανικού χώρου, εμψυχώνοντας τους σκλαβωμένους στην απόφασή τους να γκρεμίσουν την απολυταρχική εξουσία του σουλτάνου, να αποκτήσουν την ελευθερία και να ζήσουν σε μια δημοκρατική πολιτεία...»

(Καραμπερόπουλος  Δημήτριος , άρθρο στο αφιέρωμα της εφημεριδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της 27/6/2010 με τίτλο ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ ΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΟΡΑΜΑΤΑ ΤΟΥ).

Ο ποιητής θα γράψει:

έσπειρες το λόγο σου /

με της φλογέρας σου το φως /

κι έγινε το φώς της οδηγός /

που φτέρωσε/

κι ακόμα φτερώνει την ψυχή μας….

(από τη συλλογή του Νίκου Ποταμίτη ΓΙΑ ΤΟ ΡΗΓΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ)

 

Και όταν γεννιέται η Φιλική Εταιρεία, η οποία θα οργανώσει τις δυνάμεις του Γένους σε ενιαίο φορέα για ενιαία δράση, παρούσα πάλι η Σιάτιστα.

 

Σιατιστινοί  που αναγράφονται σε επίσημα έγγραφα και σε καταλόγους Φιλικών, χωρίς να σημαίνει ότι μόνο αυτοί  μυήθηκαν:

Και οι συμπατριώτες μας στην Ευρώπη μετέχουν στην προετοιμασία και στον ξεσηκωμό των Ελλήνων το 1821, όπως ο Θεόδωρος Μανούσης,  

ο οποίος δεν μπόρεσε, ενώ το επιθυμούσε, να κατεβεί στην Ελλάδα μόλις κηρύχτηκε η Επανάσταση, γιατί η αυστριακή Αστυνομία δεν του χορήγησε διαβατήριο. Έτσι αυτός ακολούθησε άλλο δρόμο για την ηθική και υλική συμπαράσταση στον αγώνα. Συνεργάστηκε με φιλέλληνες, κυρίως το γνωστό Θείρσιο, για συγκέντρωση και ανταλλαγή πληροφοριών, για αποστολή υλικού. Στην Τεργέστη βρέθηκε στην κατοχή  Ελλήνων λιθογραφικό πιεστήριο, αποστολή με παραγγελία Θ. Μανούση και Π. Βλαστού. Αυτοί οι δυο, μαζί και οι Κ. Κούμας και Κ. Κοκκινάκης, συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν. Τέσσερις μήνες έμεινε στη φυλακή ο Μανούσης, σε συνθήκες ουσιαστικά απομόνωσης, και βγήκε με σοβαρή βλάβη της υγείας του. Διαβατήριο τελικά του δόθηκε το 1828.

 Στις συσκέψεις  των μακεδόνων αρχηγών για την οργάνωση της επανάστασης  στη Μακεδονία  πάντα με ενθουσιασμό και σύνεση παρούσα η Σιάτιστα, πότε με  πληρεξούσιό της το  Νικόλαο Κασομούλη στην Καστανιά  το φθινόπωρο του 1821,και πότε με τον πρόκριτο Γεώργιο Νιόπλιο στη σύνοδο των καπεταναίων, το Φεβρουάριο του 1822 στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά.

Και στο πεδίο των μαχών στη Νότια Ελλάδα παρούσα με Κασομούληδες, Νούσιο,  Μπακαμίσιο …

 

 

Τα πρόσωπα για τα οποία εντοπίσαμε γραπτά τεκμήρια συμμετοχής τους στο «γίγνεσθαι» του 1821 είναι:

01.Γεώργιος Παπάζογλου ή Παπαζώλη

02.Μαρκίδαι Πούλιου

03.Θεοχάρης Τουρούντζιας του Γεωργίου

04.Αφοί Τζίνου, Κων/νος και Δημήτριος

05.Κωνσταντίνος Δούκας

06.Νικόλαος Κασομούλης

07.Κυρ Τασιούλας Γεωργίου

08.Λιώλιος Νούσιος

09.Γεώργιος Νάνος (Μπακαμίσιος)

10.Χάτσιος Νιάνιουκας

11. Γεώργιος Νιόπλιος

12.Νικόλαος ή Αναγνώστης Λασπάς

13.Ιωαννίκιος, Μητροπολίτης

14.Δημήτριος Παυλίδης

15.Θεοδώρου Βασίλειος

16.Δημητρίου Παντελής

17.Θεόδωρος Μανούσης

Κι όταν η Ελευθερία την οποία έφερε το 21  «σταμάτησε» στη Θεσσαλία, η Σιάτιστα δεν παραιτήθηκε από το όνειρο της απελευθέρωσης. Σε κάθε επαναστατικό κίνημα είναι παρούσα.

Μετέχει στην Επανάσταση της Μακεδονίας το 1878  στο Μπούρινο.  Ξεχωρίζουν  ο Κωνσταντίνος Δημητριάδης (Ματσκάρης), απόστρατος αξιωματικός του ελληνικού στρατού,  και ο αρχιερεύς Αγαθάγγελος Στεφανάκης, που είχε την ηγεσία στο κίνημα και τακτικά ερχόταν σε συνεννόηση με τους οπλαρχηγούς του τόπου και με απεσταλμένους από την ελεύθερη Ελλάδα. Πολλοί τότε, οι πιο θερμόαιμοι, πήραν τα όπλα και πετάχτηκαν στα βουνά, όπως ο καπετάν Κράκας από τη Γεράνεια, και πολλοί άλλοι νέοι Σιατιστινοί και η αδελφή του <Κράκα> Περιστέρα, και έκαμαν ένα αξιόλογο σώμα ανταρτών, το οποίο ενώθηκε με το σώμα του Σπανού και ενωμένα ήρθαν σε νικηφόρο σύγκρουση με τουρκικά και αλβανικά αποσπάσματα.

 

Οι Σιατιστινοί παρόντες και στον άτυχο πόλεμο του 1897. Κατατάχτηκαν ως εθελονταί πολλοί, λίγων τα ονόματα διασώθηκαν:

1.Δημήτριος Ν. Σφήκας

2.Νικόλαος Δ. Λαδάς

3.Τριαντάφυλλος Μ. Σαμαράς

4.Νικόλαος Ι. Γκιουλέκας

5.Λεωνίδας Λ. Καμέσας

6.Θωμάς Καράτζιας

7.Χρήστος Φίλιου

8.Κωνσταντίνος Ι. Νάκου

9.Γεώργιος Κ. Οικονόμου.

Ακολουθεί η εποποιία του Μακεδονικού αγώνα:

Στον οθωμανοκρατούμενο ακόμη χώρο της Μακεδονίας συγκρούονταν Έλληνες και Βούλγαροι σε αγώνα πολύ κρίσιμο για τον Ελληνισμό και ιδιαίτερα δολοφονικό από την πλευρά των Βουλγάρων. Κυρίως η φάση από το 1904 ως το 1908 αποκαλείται Μακεδονικός Αγώνας.

Κατά τη διάρκειά του το ελληνικό κράτος δεν μπορούσε επίσημα να παρέμβει, εξαιτίας των ποικίλων αδυναμιών του: «ατυχής» ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897, Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος το 1898...

Δεχόταν όμως ανησυχητικές αναφορές από τους Έλληνες Προξένους που υπηρετούσαν σε πόλεις της Μακεδονίας (Ίων Δραγούμης στο Μοναστήρι, Λάμπρος Κορομηλάς στη Θεσσαλονίκη) και από δραστήριους μητροπολίτες (όπως  το Γερμανό Καραβαγγέλη της Καστοριάς) τους οποίους είχε τοποθετήσει το Πατριαρχείο, για να αντιμετωπίσουν τους Εξαρχικούς. (Απόσπασμα από το άρθρο Το Μακεδονικό Ζήτημα και ο Μακεδονικός Αγώνας. (συνοπτική παρουσίαση)  του Φ. Κ. Βώρου)

 

Στο Μοναστήρι τέλη του 1902 ιδρύεται από τον Ίωνα Δραγούμη, τον Θεόδωρο Μόδη και τον Αργύριο Αθανασίου Ζάχου το σωματείο «Μακεδονική Άμυνα» και πολύ γρήγορα δημιουργούνται σε όλη τη Βορειοδυτική Μακεδονία Κέντρα και Επιτροπές της. 

Έλληνες πρόκριτοι, δάσκαλοι και ιερείς μυούνται στο μυστικό αυτό κομιτάτο. ………… Ο αριθμός των μυημένων προσώπων αρχικά ήταν ελάχιστος … σε κάθε επίκαιρη πόλη και κωμόπολη η Άμυνα σχημάτιζε ένα «Κέντρο», το οποίο αποτελούνταν από τρία έμπιστα πρόσωπα. 

Από τα πρώτα κέντρα που ιδρύθηκαν ήταν της Σιάτιστας.

Στη Μακεδονία, οι κάτοικοι είχαν ήδη αρχίσει να οργανώνουν ομάδες ενόπλων,  τους γνωστούς   Μακεδονομάχους,  για την αυτοπροστασία τους.  Μακεδονομάχοι δεν ήταν μόνο γηγενείς Μακεδόνες αλλά και Έλληνες  από όλη την Ελλάδα, Κρήτη, Μάνη και αλλού. Ακόμα και σλαβόφωνοι, που όμως αισθανόταν Έλληνες (όπως ο Καπετάν Κώττας), κινούνταν προς αυτή την κατεύθυνση.

 

 

 

Μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα κινήθηκε (ανεπίσημα βέβαια και μυστικά) και η ελληνική Κυβέρνηση και άρχισε να διευκολύνει τη συγκρότηση ένοπλων ομάδων και να τις προωθεί στη Μακεδονία. Επικεφαλής αυτών των ομάδων έμπαιναν εθελοντικά νεαροί αξιωματικοί του Στρατού, όπως ο Παύλος Μελάς (με το ψευδώνυμο Καπετάν Ζέζας) και άλλοι, π.χ. Λοχαγοί:  Ν. Δουμπιώτης και Μ. Μωραΐτης, Υπολοχαγοί: Κ. Μαζαράκης, Γ. Τσόντος, απλοί υπαξιωματικοί, όπως οι επιλοχίες Γ. Κονδύλης, Χρ. Καραπάνος κ.ά …

Ονόματα Σιατιστινών που πήραν μέρος στο Μακεδονικό Αγώνα είτε ως μέλη της Εθνικής Επιτροπής, είτε ως πράκτορες, οδηγοί και μεταφορείς όπλων είτε έδρασαν ένοπλα:

  

Το 1912 είναι η χρονιά κατά την οποία «…Τα 4 χριστιανικά κράτη της  Βαλκανικής  ηνώθησαν, δια να  αποσπάσουν εκ του τουρκικού ζυγού τους τυραννουμένους ομοεθνείς των», όπως αναφέρει δήλωση του Ελευθερίου  Βενιζέλου στην Ελληνική  Βουλή.

5 Οκτωβρίου, η Ελλάδα, θέτοντας σε ισχύ τις αμυντικές συμφωνίες, κήρυξε τον πόλεμο κατά της Τουρκίας.

Τα πολεμικά γεγονότα είναι αστραπιαία και καταλυτικά:

5 Οκτωβρίου: Ο "στρατός της Θεσσαλίας" με διοικητή τον αντιστράτηγο διάδοχο Κωνσταντίνο,  παραβιάζει την ελληνοτουρκική μεθόριο κατά τον άξονα Λάρισα-Ελασσόνα. Αντικειμενικός σκοπός είναι η κατάληψη της Κοζάνης και στη συνέχεια της Θεσσαλονίκης και της Φλώρινας.

6 Οκτωβρίου: Ο ελληνικός στρατός καταλαμβάνει την Ελασσόνα.

8 Οκτωβρίου: Ο ελληνικός στρατός καταλαμβάνει τη Δεσκάτη.

9 Οκτωβρίου: Ο ελληνικός στρατός ανατρέπει τις τουρκικές δυνάμεις που κατείχαν τα στενά του Σαρανταπόρου, οι οποίες υποχωρούν προς τα Σέρβια.

10 Οκτωβρίου: Ο ελληνικός στρατός απωθεί τους Τούρκους στη μάχη των Στενών Πόρτας, καταλαμβάνει τα Σέρβια και κατευθύνεται προς την Κοζάνη.

11 Οκτωβρίου: Ελληνικές δυνάμεις απελευθερώνουν την Κοζάνη.

To βράδυ της 11ης Οκτωβρίου η Σιάτιστα αποφάσισε όχι μόνο να διευκολύνει τη διέλευση του εθελοντικού προσκοπικού σώματος των αρχηγών Μακρή και Καραβίτη αλλά και να υψώσει η πόλη την Γαλανόλευκη και με τα όπλα στα χέρια να διώξει τις Τουρκικές αρχές και να υποδεχτεί πανηγυρικά το εθελοντικό σώμα.

Τη νύχτα της 11ης Οκτωβρίου, με υπόδειξη των αρχηγών, ο αγωνιστής του Μακεδονικού αγώνα Σπύρος Τσαούσης έκοψε τα τηλεγραφικά σύρματα και άλλοι μετέφεραν όπλα από τις κρύπτες της Γαλατινής, για να συμπληρωθεί ο οπλισμός των υπερασπιστών της πόλης. Την ίδια νύχτα  ο Ιωάννης Γράβας και ο Θεόδωρος Πλιάτσικας επέδωσαν στον Μουδίρη της πόλης μας  έγγραφο των  Μακρή και Καραβίτη -αρχηγών του προσκοπικού σώματος Κρητών εθελοντών- με το οποίο τον διέταζαν να φύγει.

Το πρωινό της 12ης Οκτωβρίου βρήκε την πόλη ελεύθερη. Το Τουρκικό απόσπασμα είχε φύγει για τη Λειψίστα. Οι Σιατιστινοί ύψωσαν την Ελληνική σημαία και με αυτοσχέδιο οπλισμό υποδέχτηκαν το εθελοντικό σώμα στον Άγιο Νικάνορα.

13 Οκτωβρίου

Τουρκικός στρατός από τη Λειψίστα προσπάθησε να ανακαταλάβει τη Σιάτιστα, αλλά εκδιώχθηκε από τους υπερασπιστές της πόλης, Εθελοντές και Σιατιστινούς.

Μετά το ατύχημα της 5ης ελληνικής Μεραρχίας στην περιοχή του Αμυνταίου οι Τούρκοι πήραν την πρωτοβουλία των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Τα εθελοντικά μας σώματα, που βρίσκονταν στην περιφέρεια Καστοριάς, αναγκάστηκαν να συμπτυχθούν και να συγκεντρωθούν στη Σιάτιστα, όπου έκαμε προσωρινά την έδρα του ο Γενικός Αρχηγός τους Γεώργιος Κατεχάκης.

Οι Τούρκοι τώρα είχαν ελεύθερο το στάδιο των επιχειρήσεων μέχρι τη Λειψίστη <Νεάπολη>, την οποία ανακατέλαβαν κατόπιν μάχης την 1η Νοεμβρίου.

Στη Λειψίστη οι Τούρκοι έστησαν την έδρα τους, αφού, απ’ όπου πέρασαν, διέσπειραν τη φρίκη και τον θάνατο, τον εμπρησμό και τη λεηλασία και ανάγκασαν τους κατοίκους πανικόβλητους, …να φύγουν κατευθυνόμενοι προς τη Σιάτιστα, όπου πίστευαν ότι υπό την προστασία των στρατιωτικών δυνάμεων, που συγκεντρώνονταν εκεί, θα εξασφάλιζαν την τιμή και τη ζωή τους. (Φίλιππος Ζυγούρης, Ιστορικά σημειώματα περί Σιατίστης και λαογραφικά αυτής).

Στις 4 Νοεμβρίου σημειώθηκε η μεγάλη επίθεση των τουρκικών στρατευμάτων για την ανακατάληψη της Σιάτιστας, στην οποία είχε φτάσει πλέον και ο ελληνικός στρατός.

Τακτικός ελληνικός στρατός, σώματα εθελοντών, και Σιατιστινοί αποκρούουν τους Τούρκους επιτυχώς, με μεγάλο όμως φόρο αίματος. Σημαντική η επέμβαση των ενόπλων Γαλατινιωτών στη φάση που οι Τούρκοι προσπάθησαν να περικυκλώσουν του έλληνες μαχητές.

Τα ιστορικά βιβλία σημειώνουν: 4 Νοεμβρίου: απελευθερώνεται οριστικά η επαναστατημένη Σιάτιστα.

Για τη συμπεριφορά των Σιατιστέων στη μάχη της Σιατίστης, ο διοικητής της πυροβολαρχίας Ν. Κλαδάς, στην πραγματεία του «Η Σιάτιστα» γράφει τα ακόλουθα:

«Οι Σιατιστείς δεν προσήλθον εις την μάχην ως ερασιτέχναι, θεώμενοι εκ του μακρόθεν τα γινόμενα• οι Σιατιστείς προσήλθον και κατετάχθησαν ως πραγματικοί μαχηταί υπό τας διαταγάς του λοχαγού Κατεχάκη Γεωργίου, Διοικητού των Κρητικών Σωμάτων. Απόδειξις δε της ενεργού συμμετοχής των είναι ότι έχυσαν το τίμιόν των αίμα ανά τας ορεινάς φάραγγας και τας δυσπροσίτους κορυφάς του πεδίου της μάχης της Σιατίστης κατά την 4ην Νοεμβρίου 1912. Ο Ηρακλής Ι. Γκιουλέκας, ο θαρραλέος νεανίας, ο τραυματισθείς σοβαρώς υπό βολίδος κατά τον καρπόν της δεξιάς χειρός, ου <του οποίου> τραυματισμού ένεκα παρέστη επιτακτική ανάγκη ακρωτηριασμού ολόκληρου του βραχίονος. Ο Αθανάσιος Χατζηζήσης βληθείς δια θραύσματος οβίδος και αποθανών μετά μακράν άκαρπον νοσηλείαν, ο Γεώργιος Τσίπου (Πατσιαδάς) φονευθείς επί τόπου υπό οβίδος, ο Λάζαρος Κατσανίκου, πληγωθείς εις την χείρα ελαφρώς, αποτελούσιν αυταπόδεικτα δείγματα του τι προσέφεραν οι Σιατιστείς κατά την μάχην ταύτην».

Οι εφημερίδες της εποχής γράφουν:

 

Εφημερίδα ΣΚΡΙΠ, 15/12/1912

 

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ

ΠΩΣ ΚΑΤΕΤΡΟΠΩΘΗΣΑΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ

ΕΝΕΠΕΣΑΝ ΕΙΣ ΠΑΓΙΔΑ

Η μάχη διαρκέσασα μέχρι νυκτός έληξε διά της τελείας καταστροφής πάντων των αποτολμησάντων ν’ ανέλθωσιν εις τας κορυφάς των βουνών της πόλεως Τούρκων ...

 

Δημοσιεύονται τα ονόματα των νεκρών, νέων ανθρώπων του τακτικού ελληνικού στρατού και των εθελοντικών σωμάτων από όλα τα μέρη του κόσμου όπου υπήρχαν Έλληνες, ονόματα γνωστά, όπως του Καπιτσίνη, του Σακκαλή, έφεδρου ανθ/χαγού από την Κων/πολη, και του Χατζηγιαννάκογλου, αλλά και άγνωστα, όπως του Ηλιόπουλου, στρατιώτη από το Κάιρο.

Οι Σιατιστινοί δεν ξέχασαν τις θυσίες των στρατιωτών μας. Χαρακτηριστική η περιγραφή των εφημερίδων (ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 5/11/1913) του εορτασμού της πρώτης επετείου της μάχης της 4ης Νοεμβρίου 1912.

Η ΣΙΑΤΙΣΤΑ

ΠΑΝΗΓΥΡΙΖΟΥΣΑ ΜΕΤ’ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΥ

ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΙΝ ΤΗΣ

 

ΣΙΑΤΙΣΤΑ, 5 (του ανταποκριτού μας). Η πόλις μας επί τω εορτασμώ της απελευθερώσεως αυτής δια της μεγάλης μάχης της 4ης Νοεμβρίου 1912 ετέλεσεν πάνδημον μνημόσυνον εν τω ναώ του Προφήτου Ηλιού, πενθίμως διακεκοσμημένω υπέρ των ενδόξως πεσόντων.

…………………….

Μετά την επιμνημόσυνον τελετήν ο κ. <Θωμάς> Παπαδημητρίου <διδάσκαλος> εξεφώνησεν κατάλληλον τη περιστάσει λόγον, συγκινήσαντα μέχρι δακρύων και εξαίροντα θερμώς την σπουδαιότητα της νίκης της 4ης Νοεμβρίου.

Εκ της εκκλησίας εν προφανεί συγκινήσει το άπειρον εκκλησίασμα μετέβη κατ’ ευθείαν εις τους τάφους των ηρώων μας, όπου μετά το κεκανονισμένον τρισάγιον υπέρ των ιερών ψυχών των ελευθερωτών μας…………………οι μαθηταί και αι μαθήτριαι εστεφάνωναν και έρραινον με άφθονα άνθη τους τάφους των πεσόντων κατά την χαρμόσυνον ταύτην ημέραν.

Μετά ταύτα το Δημοτικόν Συμβούλιον εν σώματι καθώς και κοινοτική επιτροπή επεσκέφθη κατ’ οίκον τους τραυματίας της ιστορικής μάχης κ. κ. Ηρακλήν Γκιουλέκαν, Αθ<ανάσιον> Χατζηζήσην, Λάζ<αρον> Κατσιανίκον και την χήραν του φονευθέντος συμπολίτου μας Γεωργ<ίου> Τσίπου.

…………………….

Τέλος ο Διευθυντής του Μονοπωλείου των Καπνών Γκαργκατσούιας προσέφερεν αναψυκτικά εις τον λαόν και τους μαθητάς, οίτινες επιστρέφοντες παρήλασαν δια της κεντρικής οδού μέχρι της αγοράς της Γερανείας, του κ. Ζυγούρη ευχηθέντος τοις μαθηταίς όπως εύρουν όμοιον θάνατον προς τον των πεσόντων ηρώων μας εν τη απελευθερώσει των υποδούλων αδελφών.

                                                                                                                          Η παρέλασις διελύθη 6 μ.μ.

                                                                                                                             Ανταποκριτής

 

Και ο χρόνος περνά … και δυστυχώς για μια ακόμη φορά η Ελλάδα, πριν προλάβει να χαρεί τις επιτυχίες του 1ου Βαλκανικού Πολέμου, αναγκάζεται να μπει στον 2ο Βαλκανικό Πόλεμο.

Οι Σιατιστινοί για μια ακόμη φορά θα πολεμήσουν με όλα τα μέσα και θα θυσιαστούν για τη διάσωση του Ελληνισμού της Μακεδονίας.

Οι φιλόλογοι Διευθυντές σχολείων Γεώργιος Σφήκας και Λεωνίδας Παπαπαύλου, στο Μελένικο ο πρώτος και στις Σέρρες ο δεύτερος, θα πέσουν θύματα της Βουλγαρικής θηριωδίας.

 

Ύστερα ο 1ος Παγκόσμιος πόλεμος, ο Διχασμός, η Μικρασιατική καταστροφή, ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση, ο Εμφύλιος.

Οι σιατιστινοί στρατιώτες από τα μέτωπα του πολέμου στέλνουν στους δικούς τους τις φωτογραφίες τους και γράφουν με σεβασμό και νοσταλγία: …..σεβαστέ μου θείε χαίρε,…. Γράμμα έχω καιρόν να λάβω …. ασπασμούς σε όλους έτερον ουδέν έχω….. κι αλλού: ήθελα νάμουνα πουλί να ’ρχόμουν να σας βλέπω!…

ή

Αγαπητή μου Καλίνου, λάβε την φωτογραφίαν μου δια μικρόν ενθύμιον.

Σε φιλώ θερμά ο αρραβωνιαστικός σου.

Πολλοί οι νεκροί και άλλοι τόσοι που έχασαν την υγεία τους.

Μέσα σ’ όλα αυτά και παρόλα αυτά η Σιάτιστα προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της χωρίς να απέχει από το ιστορικό «γίγνεσθαι», παντού παρούσα αποσπά περγαμηνές ανδρείας.

 53ον ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΠΕΖΙΚΟΥ

ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ

ΠΡΟΣ

Τον Κον ΠΡΟΕΔΡΟΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ

Κύριε Πρόεδρε,

Αισθάνομαι την υποχρέωσιν, ως Διοικητής του 53ου Συντάγματος Πεζικού να φέρω εις γνώσιν υμών τον ηρωισμόν και την αυτοθυσίαν, ην επεδείξαντο από της κηρύξεως του πολέμου μέχρι σήμερον οι έφεδροι της Κοινότητος υμών και λοιπών Κοινοτήτων Επαρχίας Βοΐου εξ ων συνεκροτήθη το 53ον Σύνταγμα Πεζικού.

 

Ο ηρωισμός και η αυτοθυσία έχουν και το τίμημα : τους νεκρούς σιατιστινούς μαχητές του 1940.
Ανάμεσά τους ο νιόπαντρος φιλόλογος καθηγητής Παναγιώτης Γράβας, εδώ στη φωτογραφία των αρραβώνων του.

Κι ύστερα ο «Φαρδύκαμπος»

…..«Υπάρχει στην ευρωπαϊκή ιστορία του 2ου παγκοσμίου πολέμου ένα γεγονός όχι μόνο μοναδικό (και άκρως πρωτότυπο από πολεμική άποψη), αλλά και αφ’ εαυτού πλήρες δόξης και καταξίωσης. Είναι η ιστορική αιχμαλωσία ενός πλήρους και βαρέως οπλισμένου ιταλικού τάγματος του στρατού κατοχής της Ελλάδας μέσα στο κατεχόμενο έδαφος της χώρας μας. Οι «κατέχοντες» αιχμαλωτίσθηκαν από τους «κατεχομένους». Κι αυτό συνέβη το Μάρτιο του 1943 στον ένδοξο Φαρδύκαμπο, κοντά στη Σιάτιστα……».

(Δώσας Γεράσιμος-Ακροβολιστής, εφημερίδα ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ στο βιβλίο "Φαρδύκαμπος Μάρτιος 1943. Μια μάχη-σταθμός: το μεγαλύτερο επίτευγμα της Εθνικής Αντίστασης", του Ιωάννη Σιάπαντα,  Θεσσαλονίκη 2008).  

Η Σιάτιστα πλήρωσε ακριβά την πίστη της στα ιδανικά της ελευθερίας και της αξιοπρέπειας, με πολλούς νεκρούς γνωστούς και αγνώστους σήμερα.

Στη μέση της πόλης μας το ΗΡΩΟΝ, σημείο αναφοράς των επετειακών εκδηλώσεων της πόλης μας εδώ και 80 τόσα χρόνια. Είναι ο τόπος όπου γίνεται η κατάθεση στεφάνων και η επιμνημόσυνη δέηση για τις ψυχές των τιμημένων νεκρών μας, που με το θάνατό τους μας κληροδότησαν την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Οι 4 πλευρές της στήλης του με χαραγμένα τα ονόματα των «ενδόξως πεσόντων εν τοις ιεροίς ημών αγώσι», στους ιερούς μας αγώνες για πατρίδα και ελευθερία, είναι ζωντανό μάθημα Τοπικής Ιστορίας. Η βάση του, ο χορταριασμένος βράχος, παραπέμπει, νομίζω, σ’ αυτήν την πατρίδα, τη Σιάτιστα, για την οποία ο Νίκος Ποταμίτης έγραψε:

«Εδώ μιλούν κι οι πέτρες•

τη γλώσσα τους σα μάθεις,

τόπο θα ’χεις να σταθείς…»

   
Μέρος 1ο: Οι 4 εποχές στη Σιάτιστα

Μέρος 3ο Οι δουλειές των Σιατιστινών